Землевпорядна організація

Маємо дозвіл СБУ на роботу в умовах воєнного стану!

ua | en | ru

Спадщина на земельну ділянку. Порядок оформлення

В цій статті ми розглянемо особливості оформлення спадщини на земельну ділянку. З 2013 р. порядок оформлення спадщини на земельну ділянку істотно змінився. Законодавством розділено поняття реєстрації земельної ділянки та реєстрації права на земельну ділянку. Нотаріуси, при цьому, отримали доступ та повноваження щодо проведення реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно самостійно.

Загалом, процедура оформлення спадщини на буд-яке майно складається з наступних етапів:

  • відкриття спадкової справи нотаріусом за останнім місцем проживання спадкодавця чи місцезнаходженням його нерухомого майна;
  • подання нотаріусу нотаріально засвідчених заяв про прийняття спадщини від спадкоємців;
  • визначення спадкової маси, в т.ч. перевірка реєстрації майна за спадкодавцем;
  • видача свідоцтва про право на спадщину спадкоємцеві (не раніше ніж через 6 місяців з дня відкриття спадщини);
  • реєстрація права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (якщо успадковане нерухоме майно).

Щодо оформлення спадщини на земельну ділянку є свої особливості. Для оформлення спадщини саме на земельну ділянку нотаріусу необхідно мати в спадковій справі також витяг з кадастру (ДЗК) на земельну ділянку.

Витяг з кадастру видається Держгеокадастром на підставі запиту нотаріуса. На практиці нотаріус складає нотаріальний запит та передає його заінтересованій особі (спадкоємцю) в руки для отримання останнім Витягу з кадастру. В тексті нотаріального запиту, при цьому, вказується особа, яку уповноважено отримати витяг з ДЗК на руки.

Нотаріус, отримавши витяг з кадастру, проводить всі необхідні заходи щодо належного оформлення спадкової справи та не раніше ніж через 6 (шість) місяців з моменту відкриття спадщини (день смерті спадкодавця) видає спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на земельну ділянку. Одночасно, нотаріус також проводить реєстрацію права власності на земельну ділянку за спадкоємцем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, для того щоб отримати земельну ділянку у спадщину спадкоємцеві необхідно вчинити наступні дії:

  • подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини;
  • отримати Витяг з кадастру в Держгеокадастрі на підставі запиту нотаріуса;
  • отримати у нотаріуса свідоцтво про право на спадщину;
  • отримати у нотаріуса витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

З моменту отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, спадщина на земельну ділянку може вважатись оформленою належним чином. Вказаний витяг є остаточним документом, який підтверджує право власності на успадковану земельну ділянку. Додатково звертатись до державного реєстратора в ЦНАПі для реєстрації права власності на земельну ділянку не потрібно.

Все було б добре, якби не один нюанс. Часто опиняється так, що земельна ділянка з однієї сторони належала спадкодавцю на праві власності на підставі державного акту. Але в той же час в Держаному земельному кадастрі відсутні відомості щодо присвоєння такій земельній ділянці кадастрового номеру. В цьому випадку процес оформлення спадщини на земельну ділянку уповільнюється необхідністю організації дій щодо внесення земельної ділянки до бази Державного земельного кадастру та отримання відповідного витягу з кадастру (ДЗК).

Отримати витяг з кадастру на земельну ділянку, яка не має кадастрового номеру, можна звернувшись до землевпорядної організації, яка має в своєму штаті сертифікованих інженерів-землевпорядників. Землевпорядна організація розробить технічну документацію щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), погодить її у необхідних установах та отримає витяг з кадастру, який в подальшому треба буде подати нотаріусу для прийняття спадщини на земельну ділянку. Для більшого розуміння процедури додамо, що технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки розробляється на ім'я спадкодавця, а сам витяг з кадастру видається на ім'я спадкоємця, що зазначений в запиті нотаріуса.

Більш детально про присвоєння кадастрового номеру дивіться порядок присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці.

Особливості оформлення спадщини на земельний пай

Для оформлення права на земельний пай в порядку спадкування треба мати на руках свідоцтво про право на спадщину, в якому зазначене право спадкоємця на земельну частку (пай) спадкодавця. Цей документ, зокрема буде підставою для розробки землевпорядниками технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Найважливішим при цьому є обмежений строк на оформлення права на земельний пай - до 01.01.2025 року. Більш детально про це читайте в нашій статті про порядок оформлення земельного паю.

Законодавство в цій статті:

Чи була ця інформація корисною для Вас?

Оберіть "Так" чи "Ні", додайте коментар за бажанням і натисніть кнопку "Відправити". Вдячні Вам за зворотній зв'язок.

Також не забудьте поставити лайк нашій гарній сторінці у Фейсбук та Інстаграм;)

Спробуйте наш новий веб-сервіс перевірки даних про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі

Що може КадастрСервіс:

  • знайти інформацію про земельну ділянку по кадастровому номеру (форма власності, категорія, код цільового призначення, вид використання, площу, а також адресу та нормативну грошову оцінку ділянок, якщо такі є);
  • перевірити правильність або наявність коду цільового призначення ділянки;
  • перевірити правильність вказаного в кадастрі цільового призначення ділянки;
  • перевірити правильність даних про площу ділянки;
  • перевірити правильність даних про форму власності ділянки;
  • перевірити правильність даних про категорію земельної ділянки;
  • показати на мапі місцезнаходження земельної ділянки;
  • показати на мапі накладення земельних ділянок, якщо таке є;
  • прокласти маршрут до ділянки через Google Maps.

Дивіться також: робочий проект на зняття ґрунту, зміна цільового призначення земельної ділянки, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки